Bostadrättsföreningen Tuben i Stockholm

site info

© 2024 Styrelsen i BrfTuben

Aktuell Styrelse i BrfTuben

Dokument

image example

Nyheter

2023-02-03 Medlemsinformation

Barnvagnstältet tas bort

Under vindsbygget har vi haft en tillfällig barnvagnsförvaring i ett tält på innergården. När det nu finns ett utrymme i källaren för barnvagnar kommer tältet tas bort. Därför ber vi er att flytta vagnarna från tältet inom två veckor från och med i dag. Barnvagnsförvaringen finns till vänster när du går ut i källaren från hissen på Upplandsgatan och öppnas med vår gemensamma fastighetsnyckel.

Styrelsen kommer att försöka sälja tältet, vilket kan innebära att det kan stå kvar en stund tills vi hittat en köpare. Om du eller någon du känner är intresserad av att köpa det får ni gärna kontakta styrelsen.

Föremål i källaren

Det ligger fortfarande några dörrar i cykelförrådet i källaren. Alla måste respektera att de allmänna utrymmena i källaren inte får användas för privat förvaring. Kvarlämnade föremål kommer att slängas.

Preliminärt datum för årsstämman...

... är den 24 maj klockan 18 på innergården. En ordentlig inbjudan kommer senare.

2022-08-18 Medlemsinformation

Vindsprojektet

Vindsprojektet är tyvärr försenat. Slutbesiktningen skulle ha varit i dag, men som ni märker återstår en del arbete. En ny slutbesiktning är inbokad till den 16 september. Om Kungsgripen klarar att hålla det nya tidsschemat borde alla ställningar och andra föremål ha städats undan till månadsskiftet september/oktober.

Det är så klart beklagligt att Kungsgripen inte kunde leva upp till den avtalade planen med tanke på att byggprojektet har varit jobbigt för oss, men de har starka incitament att bli klara så fort som möjligt.

Vi kommer inte att kunna använda hissarna förrän hela projektet har slutbesiktats.

Sommarens översvämningar

Som vi tidigare informerat skedde översvämningar i källaren under några skyfall i sommar. Översvämningarna berodde på att det blivit stopp i brunnarna på innergården. Brunnarna slamsögs i juli för att förhindra nya vattenskador.

Ersättning till medlemmarna

Vi kan också informera att styrelsen har beslutat att betala en ersättning på 1 500 kronor per lägenhet till alla befintligt bosatta bostadsrättsinnehavare i föreningen. Detta för olägenheter i samband med arbetet för att uppnå brandklassning i samband med vindsprojektet. Ersättningen kommer utgå som en reducering på 1 500 kronor i avgiften och hanteras på nästkommande avier.

2021-12-11 Medlemsinformation

Nu närmar sig jul och nyår och vi vill med det passa på att önska alla medlemmar i Brf Tuben en God Jul och Gott Nytt År! Här kommer information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

Vindsprojektet

Som ni märkt och läst i uppdateringarna från Kungsgripen så händer det en hel del i vindsprojektet - både på vinden och i trapphusen. Vi har bland annat fått nya postboxar i vardera entré och de lägenhetsdörrar som inte klarar de nya brandskyddskraven har bytts ut. Vi vill än en gång göra er uppmärksamma på att ett av de mest bullriga momenten, rivning av mittdelen i trapphuset där hissen ska installeras, snart kommer att genomföras. Den 10 januari 2022 planeras arbetet påbörjas på Rådmansgatan och det kommer då att stötvis vara mycket störande ljud. Några veckor därefter kommer även arbetena fortsätta på Upplandsgatan.

Snöskottningsschema

Så var det återigen dags för snöskottarsäsongen som redan dragit igång! Årets snöskottningsschema bifogas på nästa sida i detta brev. Se till att byta vecka med någon granne om du skulle få förhinder.

Provisorisk barnvagnsförvaring

Som ni märkt har vi satt upp ett tält på innergården. Detta tält är avsett för barnvagnar under byggnationen av hissen då det inte är möjligt att förvara dem i trapphuset. När hissen väl är på plats är det inte längre tillåtet att förvara sin barnvagn i trapphusen då det ställs nya, striktare brandsskyddskrav.

Bokning av tvättstuga

På förekommen anledning vill vi påminna om att det inte är tillåtet att boka flera tvättider efter varandra genom att använda sig av papperslappar i bokningstavlan. Bokning sker med bokningstavlans låscylinder som respektive lägenhet blivit tilldelad, vilket också betyder att det bara kan bokas en tid åt gången.

Cykelförvaring

Då det är många som har cyklar är det viktigt att vi hjälps åt att hålla god ordning på dem. Cyklar som används regelbundet får parkeras på innergården. Cyklar som används mer sällan får placeras i cykelutrymmet i källaren, det ligger till höger när man kommer ner från källartrappan i Rådmansgatans trapphus. Cyklar som inte används alls ska inte placeras i gemensamma utrymmen. Vi ber därför alla medlemmar se över er placering om ni är ägare till en eller flera cyklar.

2021-11-01 Medlemsinformation

Här kommer information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

Städdag i föreningen den 14/11 kl 14:00

Söndagen den 14 november är det dags för den årliga höststädningen av gården, vi samlas nere på innergården kl 14:00 och städar fram till kl 15:00. Efter städningen bjuds det på traditionsenlig fika. Varmt välkomna önskar vi alla medlemmar!

Gångarna i källaren måste hållas fria

Det har ställts en del saker i gångarna nere i källaren. Dessa måste omedelbart flyttas in till förrådsutrymmena då ytorna ska hållas fria av brandrisk- och utrymningsskäl. Vet ni med er att ni ställt saker i gångarna ber vi er ta bort dem.

Brevinkast kommer ersättas av postboxar

För att uppnå de brandskyddskrav som ställs på föreningen kommer vi inte längre ha brevinkast på lägenhetsdörrarna, då dessa inte uppnår kraven. Därför kommer det om några veckor, i samband med att det installeras säkerhetsdörrrar, installeras postboxar nere i respektive entré där boende kan hämta sin post. För morgontidningar och dylikt så kommer det sättas upp tidningshållare utanför samtliga boendes dörrar för detta ändamål.

2021-08-28 Medlemsinformation

Här kommer information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

Förrådsflytt

Arbetet nere i källaren börjar närma sig ett slut, dock kommer vi behöva skjuta fram datumet för inflyttning till källarförråden till måndagen den 6 september. Nytt datum för när vindsförråden ska vara tömda blir därmed måndagen den 27 september. Under nästa helg återkommer vi med fördelningen av förråd samt övrig information om förrådsflytten.

Tidplan för vindsprojektet

Under årsstämman utlovades en tidsplan från Kungsgripen, vilken vi fortsatt ligger på entreprenören att färdigställa. Vi har ännu inte har fått en tidsplan som varken har godkänts eller är tydlig nog, men återkommer till alla medlemmar så snart vi har en.

En del medlemmar har själva tagit direktkontakt med underentreprenörer för att försöka påverka deras arbete eller få information, utan att ha klart för sig om de överhuvudtaget kan ge någon sådan. Vår motpart och ansvarig för projektet, Kungsgripen, har anlitat ett flertal underentreprenörer, som är vanligt förekommande i dessa typer av projekt. Det är omöjligt för en sådan underentreprenör att ha korrekt information om hela projektet och därför är det stor risk att felaktig information sprids vid sådana kontakter.

Vi uppmanar därför medlemmarna att inte ta sådana kontakter själva, utan att låta dessa frågor gå genom styrelsen. På så vis undviker vi att oriktiga uppgifter sprids.

2021-05-25 Medlemsinformation

Här kommer lite information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

Projektet med råvinden

Det börjar röra på sig! Det är nu klart med bygglov för projektet och just nu pågår arbetet med projektering för fullt. Övergripande tidsplaner förväntas vara klara inom kommande veckor och innan stämman öppnas den 8/6 (19:00 - 19:15) kommer vi att köra ett kort informationsmöte där representanter från entreprenören är närvarande.

Förberedande arbeten i källaren - avstängt vatten!

På torsdag 27/5 påbörjas vissa förberedande arbeten i källaren som en del av att bygga nya lägenhetsförråd. Vi kommer att byta ut gamla rostiga avloppsrör i källaren och arbetet kommer att pågå torsdag 27/5, fredag 28/5 och måndag 31/5. Arbetet medför att vattnet kommer att stängas av kortare stunder. Med tanke på att avloppsrören ska bytas så ber vi er också att inte använda toaletter mellan kl 10-12 och 14-15 dessa dagar så att rörmokarna får en rimlig arbetsmiljö.

Rensning av källaren och flytt av förråd

Det första steget i renoveringen är att inreda källaren så att förråden kan flyttas ner från vinden. Vi behöver därför se till att källaren är tömd på cyklar etc. senast 4:e juni då det annars riskerar att rensas ut som skräp vid källarrenovering. Om ni vet med er att ni har något nere i källaren så se till att ta hand om det innan den 4/6.

Den preliminära tiden för flytt från vindsförråd till källarförråd är 22 juli - 20 augusti.

Rensning av ventilationskanaler

Rensning av ventilationskanaler kommer att utföras av vår sotare 9-10/6. Avisering för denna rensning kommer även att lämnas i respektive brevlåda av sotaren. Mycket viktigt att alla lägenheter blir tillgängliga för rensning så att vi kan få en godkänd OVK-besiktning till slut, utan onödiga extrakostnader.

Tvättstugan

Trots insats från Storholmen har vi fortfarande problem med läckage från torktumlaren. Detta är rapporterat på nytt så vi inväntar ny kontroll av maskinen.

Kontakta styrelsen

Kontakt med styrelsen sker per e-post till styrelsen@brftuben.se eller brevlådan i port Upplandsgatan 23. En lapp med information om ärendet lämnas, där namn och telefonnummer tydligt framgår. Styrelsen hanterar inte ärenden som skickas in via SMS eller till styrelseledamöters privata adresser.

2021-04-11 Medlemsinformation

Här kommer lite information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

Välkommen på föreningens årsstämma

Den 8/6 kl 19:00 kommer föreningens årsstämma att hållas på innergården där vi kan hålla lämpligt avstånd till varandra. Formell kallelse till stämman kommer stadgeenligt att delas ut per post tidigast sex veckor och senast fyra veckor innan stämman.

Som medlem i föreningen är du välkommen att skicka in motioner inför stämman. En motion till årsstämman bör vara en fråga som berör föreningen och alla dess medlemmar och som inte kan beslutas på ett styrelsemöte. Motionen bör innehålla ett konkret förslag för stämman att ta ställning till. Styrelsen kommer inför stämman att granska alla motioner och lämna förslag till beslut. Motioner skickas till styrelsen via e-post på styrelsen@brftuben.se alternativt läggs i styrelsebrevlådan i porten på Upplandsgatan. Motionerna ska enligt stadgarna ha inkommit till styrelsen senast den 30/4.

Hälsning från valberedningen

Det har blivit dags att ta fram ett nytt förslag på styrelse inför det kommande föreningsåret. Om du är intresserad av att sitta i styrelsen eller vill nominera någon annan medlem så är du välkommen att kontakta valberedningen via e-post på valberedningen@brftuben.se. Alla förslag tas tacksamt emot!

Grovsopor

Den 6-9 maj kommer det att finnas möjlighet att slänga grovsopor på innergården. Vi kommer att lägga ut lappar med olika kategorier där grovsoporna ska sorteras upp. Vi vill påminna om att vi i och med råvindsprojektet står inför att samtliga förråd ska flyttas från vinden till källaren så snart denna är inredd. Det kan därför vara bra att ta den här möjligheten att rensa ur ordentligt!

Nya brandvarnare

Vi vill också passa på att påminna om att den nya brandvarnaren som ni fått ska sättas upp och att ni ska meddela styrelsen via e-post så snart denna är uppsatt.

Kontakta styrelsen

Kontakt med styrelsen sker per e-post till styrelsen@brftuben.se eller brevlådan i port Upplandsgatan 23. En lapp med information om ärendet lämnas, där namn och telefonnummer tydligt framgår. Styrelsen hanterar inte ärenden som skickas in via SMS eller till styrelseledamöters privata adresser.

2021-01-24 Medlemsinformation

Här kommer lite information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

Nya brandvarnare

Inom kort kommer nya brandvarnare att delas ut till samtliga lägenheter. Vi skulle uppskatta om ni ersätter de gamla med de nya och därefter skickar ett mail till styrelsen@brftuben.se så att vi vet att de nya är på plats.

De gamla brandvarnarna ska inte slängas i hushållssoporna utan de får ni antingen ta till en återvinningsstation eller invänta den årliga grovsopshämtningen för att göra er av med.

Tvättstugan

Som ni känner till har vi haft lite problem med maskinerna i tvättstugan. Detta är åtgärdat så tvättmaskiner, torktumlare och torkskåp fungerar som de ska igen.

Snöskottning

Äntligen har det kommit lite snö! Gården är välskottad vilket vi uppskattar mycket och vi vill passa på att påminna samtliga om att hålla ett öga på snöskottningsschemat som sitter i respektive port. Byt gärna veckor med era grannar om ni skulle få förhinder!

Projektet med råvinden

I nuläget har vi ingen uppdatering kring projektet med råvinden. Avtalet är på plats och Kungsgripen arbetar just nu med underlaget för att ansöka om bygglov. Vi uppdaterar er alla löpande i takt med att processen rör sig framåt.

2020-12-13 Medlemsinformation

Här kommer lite information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

Projektet med råvinden

Projektet med råvinden har rört sig framåt ordentligt den senaste månaden och har nu resulterat i ett avtal med Kungsgripen. Bakom Kungsgripen står samma personer som står bakom Gleipnergruppen, ett kompetent team med lång erfarenhet inom vindsexploatering och goda vitsord. Därmed är den första milstolpen, att få till ett avtal i år, uppnådd. Här kommer uppdaterad information om projektet:

Tidsplan i korthet
- Entreprenad- och Upplåtelseavtal är på plats
- Kungsgripen ska lämna in ansökan om bygglov inom 3 mån.
- Om allt går smidigt med bygglovet kan vi fortsatt räkna med en byggstart under eller strax efter sommaren 2021.
- Den uppskattade byggtiden från entreprenören för att slutföra samtliga byggen (källare, hiss, lägenheter, tak etc.) är 11 månader

Ekonomin
- Det kommer att byggas 1-3 vindslägenheter som inbringar c:a 100 kkr netto extra till föreningens ekonomi per år (br-avgifter)
- Det exakta antalet lägenheter och kvadratmeter fastställs först efter att bygglov är på plats men enligt vår kalkyl kommer nettointäkten till föreningen att landa på mellan 1,3 till 3,0 miljoner kronor
- Detta inkluderar även en inredd källare och hissar, där den ena kommer att dras ner i källaren
- Vi får också taket renoverat och trapphusen blir brandklassade
- Entreprenören har även åtagit sig att utan kostnad reparera de skador vi har på fasaden som vätter mot gården

Vi kommer att fortsätta att uppdatera er alla löpande i takt med att processen förflyttar sig framåt och vi får mer information.

Tvättstugan

En av våra tvättmaskiner har tyvärr gått sönder och är därför tillfälligt ur funktion. Detta är felanmält och delar för att reparera maskinen är beställda så vi hoppas att det ska vara åtgärdat inom kort.

Tester på fjärrvärmenätet

Stockholm Exergi kommer att utföra tester på fjärrvärmenätet måndagen den 14 december. Testerna pågår mellan 8:00 – 12:00. Fjärrvärmeleveransen kan påverkas under testerna, radiatortemperaturen kan tillfälligt sjunka men leveransen av varmvatten kommer inte påverkas.

Höststädning

Vi har sett att några tappra själar tagit sig an höststädningen, tusen tack för det! För oss övriga kommer här en påminnelse om att det finns ett par uppgifter kvar att lösa inför vintern.

Stuprännor på gården

För allas kännedom så pågår det ett projekt med att bygga om stuprören och brunnarna på gården så att regnvatten ska ledas bort ner i gårdsbrunnarna direkt och därigenom minska fuktinträngningen i källaren. Det är bra att ha i åtanke att stuprännor och brunnar inte får blockeras så vi får ta gemensamt ansvar för att vattnet kan ledas bort från gården som det ska.

Kontakta styrelsen

Kontakt med styrelsen sker per e-post till styrelsen@brftuben.se eller brevlådan i port Upplandsgatan 23. En lapp med information om ärendet lämnas, där namn och telefonnummer tydligt framgår. Styrelsen hanterar inte ärenden som skickas in via SMS.

Tack för i år och God Jul och Gott Nytt År till er alla!

2020-11-03 Medlemsinformation

Här kommer lite information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

Det gemensamma förrådet på vinden

Vi har tagit emot en fråga gällande dörrar i det gemensamma vindsförrådet och vill därför klargöra vad som gäller för de saker som ställs där. Det Styrelsens åsikt att saker som ställs i det gemensamma vindsförrådet hanteras som föreningens egendom. Dessa saker får plockas för att användas i lägenheterna, det ska dock understrykas att i de fall det rör sig om fast inredning (såsom exempelvis dörrar) tillhör de alltjämt föreningen och kan därför inte tas i bruk av medlemmarna utanför lägenheterna. Om man vet med sig att man ställt dit något som man vill ha så är man välkommen hämta det senast 6/11.

Projektet med råvinden

Då vi ännu befinner oss tidigt i denna process har vi fortfarande ingen möjlighet att kommunicera några exakta tider eller belopp men här kommer en uppdatering kring nuvarande status och vad projektet kommer att innebära i praktiken:

Tidsplan i korthet
- Det är rimligt att vi har ett avtal tecknat med entreprenör i slutet av detta året (givet att anbuden vi får in visar på en bra kalkyl för föreningen).
- Därefter skall förvärvare lämna in bygglov inom 3 mån.
- Om allt gå smidigt kan vi räkna med en byggstart omkring sommaren 2021.
- Från byggstart har entreprenören 13 månader på sig att slutföra samtliga byggen (källare, hiss, lägenheter, tak etc.)

Ekonomin
- Målbilden för föreningen är 2 - 4 vindslägenheter som inbringar c:a 100 kkr netto extra till föreningens ekonomi per år (br-avgifter).
- Därtill har vi minst 1 MSEK extra i kassan (i enlighet med beslut från stämman).
- Vi har hiss och en inredd källare.
- Taket är renoverat och trapphusen är brandklassade.

De ekonomiska uppsidorna och tidsplanen kommer att vara tydligare i december.

Underhållsplanen

Underhållsplanen för fastigheten har uppdaterats och finns publicerad här på föreningens hemsida, under rubriken ‘Dokument’.

Gällande ny OVK-besiktning

Så snart respektive lägenhetsinnehavare har åtgärdat sina OVK-anmärkningar kommer ventilationskanalerna rensas och därefter ska en ny besiktning utföras. Ni som ännu inte har återkopplat gällande era OVK-anmärkningar kommer att få en påminnelse från styrelsen.

Schema för snöskottning

Så var det återigen dags för snöskottarsäsongen att dra igång! Årets snöskottningsschema kommer att dyka upp på tavlan i respektive port inom kort så håll utkik och se till att byta vecka med någon granne om du skulle få förhinder.

Städdag i föreningen den 19/11 kl 19:00

Den 19 november är det dags för den årliga höststädningen av gården, vi samlas kl 19:00 och efter städningen bjuds det på traditionsenligt fika. Ni som inte har möjlighet att närvara eller som vill undvika sammankomsten på grund av Covid-19 är välkomna att kontakta styrelsen på styrelsen@brftuben.se för att få en individuell uppgift.

2020-08-27 Medlemsinformation

Här kommer lite information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

Försäljning av råvind

Projektet med att sälja av råvinden går framåt men det är en lång process med flera tidskrävande delmoment. De kommande veckorna består processen av att specificera anbudsförfrågan till de olika entreprenörerna som ska lämna bud på råvinden för att utveckla denna samt bygga hiss, källare och tak. Det förväntas att vi kommer att börja få in ekonomiska underlag under månadsskiftet oktober/november och förhoppningsvis lyckas vi få till ett avtal med en entreprenör innan årsskiftet. Därefter söker entreprenören bygglov som inte förväntas erhållet förrän efter sex månader och först efter det kan byggnation företas. Det är därmed osannolikt att det börjar stökas i huset innan sommaren 2021. Vi ber om ert tålamod kring att tidsuppskattningen i detta stycke är just uppskattningar och hållpunkter vi jobbar efter, det kan komma att dra ut ytterligare på tiden.

Medlemskommunikation

I enlighet med stadgarna kommer styrelsen att kommunicera nyheter och löpande information via e-post och anslag i trapphusen. Kallelser till föreningsstämmor kommer fortsatt att delas ut i respektive medlems brevlåda. Om du inte mottagit denna information på mail men önskar göra det är du välkommen att skicka in din mailadress till styrelsen@brftuben.se så ser vi till att lägga till dig på mottagarlistan.

Ny hyresgäst i en av våra lokaler

Vår hyresgäst GoCruising har beslutat sig för att flytta till mindre lokaler. I samband med att de flyttar ut i månadsskiftet kommer vi att välkomna en ny hyresgäst till lokalen. Den nya hyresgästen är Odenplanskliniken och dess ägare Elsa. Odenplanskliniken tillhandahåller ansiktsbehandlingar, hudvård och försäljning av hudvårdsprodukter.

Påminnelse gällande rökkanaler

Vi vill också passa på att påminna om att du/ni som är intresserade av att reparera era rökkanaler ska skicka ett mail till styrelsen@brftuben.se senast den 31/8.

2020-08-08 Medlemsinformation

Här kommer lite information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

Uppföljning av OVK-besiktning

Som ni känner till har samtliga lägenheter i föreningen genomgått en OVK-besiktning. Några lägenheter fick nedslag på vissa punkter och dessa måste åtgärdas innan ny kontrollbesiktning kan utföras. Ombesiktningen har dock blivit skjuten på framtiden på grund av covid-19 och därför har ingen ny tid för detta kommunicerats än. Målet från Styrelsens sida är att boka en ny tid för uppföljning nu efter sommaren och det vore därför bra om ni som fått nedslag meddelar styrelsen när dessa är åtgärdade så att vi kan gå vidare med att boka en ny tid. Om ni behöver mer information eller stöter på problem är ni välkomna att kontakta OVK-firman (svg@rets.se) eller oss i styrelsen (styrelsen@brftuben.se ) så hjälper vi er vidare.

Intresse för att åtgärda rökkanaler

Det har inkommit intresseanmälningar från medlemmar gällande att åtgärda rökkanaler som blivit underkända. Detta är naturligtvis något som varje lägenhetsinnehavare får bekosta på egen hand men då priset går ner om man bokar in flera reparationer på samma gång så vore det klokt att samordna detta. Är du/ni intresserade av att reparera er rökkanal så skicka ett mail till styrelsen@brftuben.se senast den 31/8 så ser vi till att samla ihop alla intressenter.

Information om balkongavgift

Fastställande av belopp (inom det i stadgarna angivna maxbeloppet) och datum för införande: - Beslut om balkongavgift, 3% av prisbasbelopp (47.300:-) - Beslut om balkongavgift för franska balkonger, 1% av prisbasbelopp (47.300:-) - Avgifterna införs fr.o.m. nästa kvartals avgifter (kommer att ingå på avgiftsavierna vid nästa utskick)

2020-05-19 Medlemsinformation

Här kommer lite information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

Tvättplupparna/låscylindrarna till bokning av tvättstugan

Styrelsen skulle vilja sammanställa alla tvättpluppar/låscylindrarna som används för bokning av tvättstugan. Varje bostadsrätt ska inneha en tvättplupp/låscylinder så därför behöver vi allas hjälp- Vi vill att alla medlemmar innan den 25 maj mailar in ert namn, lägenhetsnr. och tvättpluppsnr. till styrelsen@brftuben.se

2020-05-04 Medlemsinformation

Här kommer lite information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

Möjlighet till information om försäljning av råvind för upplåtelse med bostadsrätt:

Den 28/4 hölls ett informationsmöte med. Pär Karlsson från Skeppsholmen om hur ett eventuellt projekt för utveckling av vinden går till. För den som missade det eller har ytterligare frågor vill vi påminna om att det finns möjlighet att kontakta styrelsen på styrelsen@brftuben.se / eller Pär Karlsson på par.k@sothebysrealty.se eller 072-184 72 19

2020-04-21 Medlemsinformation

Här kommer lite information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

Återbesök och slutdatum för att åtgärda anmärkningar från OVK senareläggs

På grund av den rådande Covid-19 situationen så har styrelsen begärt anstånd med uppföljningsbesiktningen av OVK till i slutet av sommaren.

För er som inte åtgärdat anmärkningarna efter OVK:n förlängs även slutdatumet för detta till 1 augusti 2020 – glöm inte att lämna påskriven blankett till styrelsens brevlåda när de är genomförda.

Håll rent i gemensamma utrymmen

Nu är det städat och rensat både uppe på vinden och nere i källaren. Vi vill återigen påminna om att inte ställa och förvara saker i de gemensamma utrymmena och i trapphusen. Detta gäller främst ur brandsäkerhetssynpunkt men också för att bidra till ökad trivsel för alla våra medlemmar.

Uppdatering kring fönsterrenovering

Som tidigare meddelat så är ett drygt 40 tal av föreningens fönster som kommer att renoveras. De yttre fönsterna förs iväg för renovering och ersätts under ett par veckor med kåpor. Karmarna ses över. Hantverkarna behöver tillgång till de lägenheter som berörs under ett par dagar i början och sen kort för att sätta tillbaka de renoverade fönstren. Första lägenheterna är igång och tillsammans med Storkhousing försöker vi hitta ett upplägg som fungerar för alla givet läget.

Johanna från styrelsen kommer att kontakta boende i de berörda lägenheterna med mer detaljerad information gällande detta.

Påminnelse informationsmöte kring råvind

Den 28:e april 19:00 finns möjlighet att träffa Pär Karlsson från Skeppsholmen och medlemmar ur styrelsen och diskutera vad en eventuell avyttring och utveckling av råvinden skulle innebära. Vi är ute på gården och håller avstånd. Den som inte kan vid det tillfället, har symptom eller tillhör riskgrupp kan kontakta Pär på telefon enligt utdelat material. Eller mejla styrelsen med tankar och frågor.

Påminnelse Årsstämma

Påminnelse gällande årsstämman som är planerad till den 26e Maj 18.30. Vi har engagerat en extern ordförande för mötet, Göran Klaesson.

Sotning

Nu bör alla medlemmar fått en avisering i brevlådan med gällande dag och tid för brandskyddskontroll samt sotning av samtliga eldstäder och rökkanaler. Om du inte har fått en avisering så kan du kontakta styrelsen. Meddelande från sotningsföretaget angående coronaviruset. Vi på SKFM Lars Sundström AB följer de anvisningar och beslut som ges av expertmyndigheter och Sveriges Riksdag. Då folkhälsomyndigheten råder alla som uppvisar symptom som feber, hosta och snuva att i möjligaste mån undvika kontakt med andra människor, så ber vi våra kunder som har smitta, misstänker smitta eller sitter i karantän att kontakta oss för att avboka tid: bokning@sotarenstockholm.nu

Svalt i lägenheter

En del av er har upplevt att det är lite kyligt i lägenheterna. Styrelsen är medvetna om detta och avhjälpning pågår.

Vårstädning

Som styrelsen tidigare informerat så genomförs ingen gemensam vårstädning i år på grund av Covid-19. I slutet av veckan kommer därför ett ”städschema” att sättas upp på insidan av soprumsdörren. Där kan ni se vilka olika aktiviteter som behöver göras på gården, välj vilken aktivitet som passar dig och skriv namn och lägenhetsnummer.

2020-04-01 Medlemsinformation

Här kommer lite information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

Fönsterrenovering

Ett drygt 40 tal av föreningens fönster behöver renoveras. Det gäller de två övre raderna mot Rådmansgatan samt fönster mot gården för boende på Upplandsgatan. Projektet kommer genomföras av Storkhousing och påbörjas den 20:e april. Mer detaljerad information om nyckelutlämning mm kommer till er som berörs.

Informationsmöte om avyttring av vinden

Den 28:e april 19:00 finns möjlighet att träffa Pär Karlsson från Skeppsholmen och medlemmar ur styrelsen och diskutera vad en eventuell avyttring och utveckling av råvinden skulle innebära. Vi är ute på gården och håller avstånd. Den som inte kan vid det tillfället, har symptom eller tillhör riskgrupp kan kontakta Pär på telefon enligt utdelat material. Eller mejla styrelsen med tankar och frågor.

Grovsopor

16:e-20:e april finns som brukligt en möjlighet att lämna grovsopor och elskrot mm på gården.

Gårdsstädning

För att undvika onödiga sociala kontakter har vi ingen gemensam städning av gården men vi ser gärna att hjälps åt när vi har tagit bort grovsoporna och gör någon insats. Styrelsen sätter upp lappar med förslag på vad man kan ta sig an.

Årsstämma

Årsstämman är planerad till den 26 e Maj 18.30. Vi har engagerat en extern ordförande för mötet, Göran Klaesson.

Åtgärder OVK

Ni som har åtgärder att göra efter OVK – glöm inte att lämna in blankett när de är genomförda – senast den 15:e maj.

2020-01-13 God Fortsättning!

Här kommer lite information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

OVK-besiktning

Den 24 januari kommer en OVK – besiktning genomföras i byggnaden mellan 08:00-16:00. På hemsidan finns mer information att läsa från vår leverantör och ytterligare nödvändig information kommer gå ut i era brevlådor.

Läckan på vinden

Vi har under mellandagarna åtgärdat en läcka på vinden som orsakades av vår taksäkerhetsanordning.

Tvättstugan

Vi vill passa på att be alla som använder tvättstugan att inte lägga in luddfiltret när det är blött då det skadar torktumlaren.

Intresserad av att sitta i styrelsen?

Är du sugen på att ta plats i styrelsen för att kunna påverka beslut, få mer insyn i bostadsrättsföreningen och samtidigt lära känna fler trevliga grannar? Eller känner du någon granne som du tror skulle passa i styrelsen? Hör i så fall av er till valberedningen på mailen: valberedningen@brftuben.se

Tidigare erfarenhet av styrelsearbete är inget krav utan ett engagemang och deltagande är desto viktigare.

Kontakta styrelsen

Kontakt med styrelsen sker per e-post till styrelsen@brftuben.se eller brevlådan i port Upplandsgatan 23. En lapp med information om ärendet lämnas, där namn och telefonnummer tydligt framgår. Styrelsen hanterar inte ärenden som skickas in via SMS.

2019-12-19 God Jul och Gott Nytt år!

Här kommer lite information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

Ny städleverantör

Styrelsen har sen storstädningen beslutat att anlita Maries Puts och Städ för att städa i trapphuset och tvättstugan varannan vecka. Jämfört med nuvarande leverantör är Maries Puts och Städ inte bara billigare utan de kommer även utföra fler moment, exempelvis kommer de putsa väggarna vid vartannat tillfälle.

Cykelrensning

Efter gårdsstädningen så har vi fått en bra överblick över hur många cyklar som faktiskt används. Många cyklar som nu står nere i källaren används inte eller har tillhört medlemmar som flyttat. Därför har styrelsen tagit beslutet att utföra en cykelrensning.

Så nu behöver vi er hjälp! Vi behöver identifiera vilka cyklar på gården och nere i källaren som saknar ägare. När vi vet det vill vi se till att de övergivna cyklarna kan säljas och komma till användning. Därför behöver vi allas hjälp. Vi vill att alla medlemmar innan 31 januari märker upp era cyklar med ett blått band (Banden finner ni ovanför anslagstavlorna).

Därefter kommer vi behöva förvara de omärkta cyklarna under en sexmånadersperiod innan de kan gå till försäljning. Till detta kommer vi troligen ta hjälp av en extern tjänst.

Ny låsservice

Styrelsen har även ändrat servicestation för våra gemensamma nycklar, sedan i mitten av december nyttjar vi Lindells låsservice på Upplandsgatan 7.

Lite mer fart på värmen

En del av er har upplevt det lite kyligt i lägenheterna. Med anledning av detta har vi justerat upp effekten något på värmen i huset. Blir det för varmt för några av er kan ni självfallet justera med termostaten på elementen.

Energideklaration, OVK-besiktning och radonmätning

I linje med regelverk är det dags för oss att förnya energideklaration, OVK-besiktning och radomätning. Radonmätning pågår i skrivandet stund med sensorer utplacerade i olika lägenheter i huset. Under början på nästa år kommer vi gå vidare med energideklaration och OVK-besiktning. Detta kommer innebär inspektion och mätning i lägenheter. Mer information om detta kommer framöver.

Julgransinsamling

Något att tänkte på efter julen! – Var vänliga och ställ inte gamla julgranar på innegården eller i soprummet. Information om närmaste julgransinsamling hittar du på Stockholm vatten och avfalls hemsida: Länk

Kontakta styrelsen

Kontakt med styrelsen sker per e-post till styrelsen@brftuben.se eller brevlådan i port Upplandsgatan 23. En lapp med information om ärendet lämnas, där namn och telefonnummer tydligt framgår. Styrelsen hanterar inte ärenden som skickas in via SMS.

God Jul och Gott Nytt år!

Till sist vill styrelsen tacka alla medlemmar för det gångna året samt önska er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år!

2019-10-18 Höstnytt

Här kommer lite information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

Storstädning

Den 10 september utfördes en storstädning av båda trapphusen.

Gårdsstädning

Söndag den 10 november kl 14:00 är det dags för årets höststädning av innergården. Vi ställer bl.a. in utemöblerna och krattar löv. Gårdsstädningen är även ett utmärkt tillfälle att ställa frågor till styrelsen och träffa alla grannar! Det bjuds även på kaffe och kaka.

Vi passar även på att genomföra en rensning av alla cyklar på gården så glöm inte att markera era cyklar inför gårdsstädningen om du önskar att behålla dem. Cyklar som inte används kommer att ställas ner i källaren. Föreningen kommer tillhandahålla färgade buntband som cykelstyren ska märkas med.

Ny växt på innergården

Som många säkert redan har sett så är stubben på innergården borta och har blivit ersatt av en fin Hydrangea paniculata.

Sophantering

Vi vill bara påminna om att föreningens soprum på gården endast är till för matavfall och hushållavall. Föreningen har inget grovsoprum utan hänvisar till återvinningsstationerna vid Wasahallen för sortering av plast/metall/glas/papper samt den större återvinningscentralen i Vanadisberget. I samband med en av årets städdagar organiseras insamling av grovsopor. Närmare information om tidpunkt och plats kommer från styrelsen innan insamlingen.

Kostnadstäckning för bredband i bostadsrättsavgiften

Föreningen har sedan länge debiterats en månadsavgift om 159 kr / mån per lägenhet med anslutning till Ownit av vår operatör. Föreningen debiterar dock medlemmarna enbart 149 kr / mån. Således föreligger ett underskott om 10 kr / mån

Styrelsen har därmed i sin befogenhet som förvaltare av den löpande verksamheten tagit beslutet att korrigera månadsavgifter för bredband via Ownit från 149 kr / mån till 159 kr / mån. Denna avgiftshöjning skall ske från 2020-01-01. Således höjs avgiften med 10 kr för lägenheter med bredband via Ownit från och med januari nästa år.

Betalning av avgifter genom Autogiro och e-faktura.

Nu har alla medlemmar möjligheten att betala avgifter till föreningen per autogiro om så föredras. Den länkade blanketten används för att registrera autogiro. Respektive medlem fyller i och skickar antigen i scannat format till info@botema.se alternativ per post till: Anmälan Autogiro (pdf)

Botema AB
Box 6018
102 31 Stockholm

Medlemmar kan nu via sin internetbank anmäla sig till e-faktura. Klicka på länken för Botemas instruktion för hur anmälan går till. Anmälan e-faktura (pdf)

När snön väl kommer

Ingen kan ha undgått att det verkligen är höst. Innan vi vet ordet av kommer vi säkerligen se vita snöflingor pryda gården. Sedan någon vecka sitter det i trapphuset uppe ett nytt snöskottningsschema för vintersäsongen 2019 / 2020. Notera vilka veckor du / ni ansvarar för. Skulle ni ha förhinder just denna vecka, ansvarar ni själva för att byta skottningstid med någon granne.

Brandvarnare.

Kolla igenom att ni har fungerande brandvarnare. Ni som inte har det och önskar att styrelsen förser er med nya, säg till innan höstsstädningen så fixar vi det.

I samband med detta vill vi även påminna om att föremål inte får förvaras i trapphuset på grund av brandrisk. Det handlar om att hålla utrymningsvägarna fria och undvika brännbara föremål för rökutveckling.

Styrelsens arbete.

För närvarande sker mycket arbete kring följande punkter

· Råttproblematiken i källaren

· Obligatorisk Ventilations Kontroll

· Snöskottningsavtal

· Sondering av ny fastighetsförvaltare

· Fondering av underhåll för balkonger

· Underhållsrenovering av fönsterkarmar.

Kontakta styrelsen.

Kontakt med styrelsen sker per e-post till styrelsen@brftuben.se eller brevlådan i port Upplandsgatan 23. En lapp med information om ärendet lämnas, där namn och telefonnummer tydligt framgår. Styrelsen hanterar inte ärenden som skickas in via SMS.

2019-07-23 Glad sommar!

Här kommer lite information från era grannar och medlemmar av styrelsen i vår bostadsrättsförening.

Ny styrelse på plats.

Under den ordinarie föreningsstämman den 11 juni 2019 valde stämman en ny styrelse. Då inga suppleanter valdes under stämman har styrelsen tolkat stämmans beslut som ett gemensamt val av styrelseledamöter och suppleanter. Styrelsen utsåg således en suppleant under det konstituerande styrelsemötet för att säkerställa sammansättningen är i linje med föreningens stadgar. Vid konstituerande styrelsemöte den 18:e juni 2019 fattade styrelsen enhälligt beslut om rollfördelning enligt nedan.

· Johan Glane, Upplandsgatan 23, Ordförande

· Carl-Johan Lindman, Rådmansgatan 78, Kassör

· Daniel Boo, Rådmansgatan 78, Sekreterare

· Johanna Lundén, Upplandsgatan 23, Ledamot

· Anna Delsol, Rådmansgatan 78, Ledamot

· Niklas Ricaforte, Rådmansgatan 78, Suppleant

Vidare meddelade Daniel Boo den 18:e juli att han lämnar sitt styrelseuppdrag med omedelbar verkan då han inte har möjlighet att lägga den tid som styrelserollen tycks kräva. Styrelsen kommer utse ny sekreterare på nästkommande styrelsemöte under augusti månad

Kontakt med styrelsen och föreningens hemsida.

Kontakt med styrelsen sker antingen via hemsidan, per e-post till styrelsen@brftuben.se eller brevlådan i port Upplandsgatan 23. En lapp med information om ärendet lämnas, där namn och telefonnummer tydligt framgår. Styrelsen hanterar inte ärenden som skickas in via SMS.

Nytt avtal med Ownit ger högre hastighet på fiberuppkopplingen

Föreningen har omförhandlat det gemensamma gruppavtalet med fiberleverantören Ownit. Som resultat av detta kommer hastigheten på grundpaketet uppgraderas från 100 Mbps till 250 Mbps till bibehållen kostnad. Kostnaden för att uppgradera till hastigheten 1000 Mbps kommer att sänkas från 199 kr / månad till 129 kr / månad.

Betalning av avgifter genom autogiro och snart även e-faktura

Styrelsen vill påminna alla om möjligheten att betala avgifter till föreningen per autogiro om så föredras. Det kommer efter sommaren även vara möjligt att betala avgiftsavier per e-faktura. Anmälan till e-faktura kommer medlemmar göra direkt via sin respektive internetbank.

Information på föreningens hemsida

Information om föreningen, protokoll från stämmor, årsredovisningar samt praktiska regler etc. finns att läsa här på föreningens hemsida under dokument.